Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden - Nyna Jewellery
Artikel 1 - Definities
1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
a) Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt, in dit geval Nyna Jewellery, gevestigd te [vestigingsplaats], ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 92016952 en voorzien van het BTW-identificatienummer [BTW-nummer].
b) Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit.
c) Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand.
d) Bedenktijd: de termijn waarbinnen de consument gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht.
e) Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand.
f) Dag: kalenderdag.
g) Duurovereenkomst: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid.
h) Modelformulier: het modelformulier voor herroeping dat de ondernemer ter beschikking stelt, dat een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
i) Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte hoeven te zijn samengekomen.
j) Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden van de ondernemer.
k) Geschillencommissie: de Geschillencommissie Webshop, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag (www.sgc.nl).
1.2 Waar in deze algemene voorwaarden wordt gesproken over "schriftelijk" kan dit ook elektronisch of per e-mail worden verstaan, afhankelijk van de aard van de communicatie.
Artikel 3 - Toepasselijkheid
3.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke totstandgekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument.
3.2 Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze Algemene Voorwaarden aan de consument beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal de ondernemer voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangeven op welke wijze de Algemene Voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
3.3 Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van deze Algemene Voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven waar van de Algemene Voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen en dat zij op verzoek van de consument langs elektronische weg of op andere wijze kosteloos zullen worden toegezonden.
3.4 Voor het geval dat naast deze Algemene Voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing, en kan de consument zich in geval van tegenstrijdige voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
Artikel 4 - Het aanbod
4.1 Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten.
Artikel 5 - De overeenkomst
5.1 De overeenkomst komt tot stand op het moment van aanvaarding door de consument van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. De ondernemer bevestigt onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod.
5.2 Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
5.3 De ondernemer kan zich binnen wettelijke kaders op de hoogte stellen of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op basis van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
6.1 De consument heeft het recht om binnen veertien dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen. De herroepingstermijn verstrijkt veertien dagen na de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.
6.2 Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet de consument de ondernemer via een ondubbelzinnige verklaring (bijvoorbeeld schriftelijk per post of e-mail) op de hoogte stellen van zijn beslissing de overeenkomst te herroepen. De consument kan hiervoor gebruikmaken van het door de ondernemer verstrekte modelformulier voor herroeping, maar is hiertoe niet verplicht.
6.3 Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het dat de consument zijn mededeling betreffende de uitoefening van het herroepingsrecht verzendt voordat de herroepingstermijn is verstreken.
6.4 Gevolgen van de herroeping:
- 6.4.1 Als de consument de overeenkomst herroept, ontvangt hij alle betalingen die hij tot op dat moment heeft gedaan, exclusief leveringskosten, onverwijld en in ieder geval niet later dan veertien dagen nadat de ondernemer op de hoogte is gesteld van de beslissing van de consument om de overeenkomst te herroepen, terug.
- 6.4.2 De ondernemer betaalt de consument terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee de consument de oorspronkelijke transactie heeft verricht, tenzij de consument uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen de consument voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht.
Artikel 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
7.1 Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts uitpakken in de mate die nodig is om de aard en de kenmerken van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
7.2 De consument is aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 1.
7.3 De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de ondernemer hem niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht heeft verstrekt.
Artikel 8 - Uitoefening van het herroepingsrecht door de consument en kosten daarvan
8.1 Indien de consument van zijn herroepingsrecht gebruik wenst te maken, meldt hij dit binnen de bedenktermijn van 14 dagen door middel van het door de ondernemer verstrekte modelformulier voor herroeping of op een andere, ondubbelzinnige wijze aan de ondernemer.
8.2 Zo snel mogelijk, maar binnen 14 dagen vanaf de dag volgend op de in lid 1 bedoelde melding, zendt de consument het product terug, of overhandigt hij dit aan (een gemachtigde van) de ondernemer. Dit hoeft niet als de ondernemer heeft aangeboden het product zelf af te halen. De consument heeft de terugzendtermijn in elk geval in acht genomen als hij het product terugzendt voordat de bedenktijd is verstreken.
8.3 De consument zendt het product terug met alle geleverde toebehoren, indien redelijkerwijs mogelijk in originele staat en verpakking, en conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
8.4 Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de consument.
8.5 De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van het product. Indien de ondernemer niet heeft gemeld dat de consument deze kosten moet dragen of als de ondernemer aangeeft de kosten zelf te dragen, hoeft de consument de kosten voor terugzending niet te dragen.
8.6 Indien de consument herroept na eerst uitdrukkelijk te hebben verzocht dat de verrichting van de dienst of de levering van gas, water of elektriciteit die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of bepaalde hoeveelheid aanvangt tijdens de bedenktijd, is de consument de ondernemer een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan dat gedeelte van de verbintenis dat door de ondernemer is nagekomen op het moment van herroeping, vergeleken met de volledige nakoming van de verbintenis.
Artikel 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
9.1 Indien de consument gebruikmaakt van zijn herroepingsrecht, meldt de ondernemer dit onverwijld en op duidelijke wijze aan de consument door middel van het door de ondernemer verstrekte modelformulier voor herroeping of op een andere, ondubbelzinnige manier.
9.2 De consument draagt alle directe kosten van het terugzenden van de producten.
9.3 De ondernemer vergoedt alle betalingen van de consument, exclusief de door de consument gemaakte kosten voor het terugzenden van de producten, onverwijld doch binnen 14 dagen volgend op de dag waarop de consument hem de herroeping meldt. Tenzij de ondernemer aanbiedt het product zelf af te halen, mag hij wachten met terugbetalen totdat hij het product heeft ontvangen of tot de consument aantoont dat hij het product heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip eerder valt.
9.4 De ondernemer gebruikt voor terugbetaling hetzelfde betaalmiddel dat de consument heeft gebruikt, tenzij de consument instemt met een andere methode. De terugbetaling is kosteloos voor de ondernemer.
9.5 Indien de consument heeft gekozen voor een duurdere methode van levering dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de bijkomende kosten voor de duurdere methode niet terug te betalen.
9.6 De ondernemer is niet verplicht tot terugbetaling van de extra kosten als de consument uitdrukkelijk voor een andere wijze van levering heeft gekozen dan de door de ondernemer aangeboden goedkoopste standaardlevering.
9.7 Tijdens de herroepingstermijn zal de ondernemer zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. De ondernemer zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van het product vast te stellen. Het uitgangspunt hierbij is dat de consument het product slechts mag hanteren en inspecteren zoals hij dat in een winkel zou mogen doen.
9.8 De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van een manier van omgaan met het product die verder gaat dan toegestaan in lid 7.
Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht
10.1 De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
10.2 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
- 10.2.1 die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
- 10.2.2 die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
- 10.2.3 die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- 10.2.4 die snel kunnen bederven of verouderen;
- 10.2.5 waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
10.3 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
- 10.3.1 betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
- 10.3.2 waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
- 10.3.3 betreffende weddenschappen en loterijen.
10.4 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor digitale inhoud:
- 10.4.1 die niet op een materiële drager is geleverd, indien de uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij hiermee afstand doet van zijn herroepingsrecht.
10.5 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor audio- en video-opnamen en computersoftware:
- 10.5.1 waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
10.6 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van abonnementen hierop.
10.7 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor de levering van producten die om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggezonden en waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
10.8 Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van de overeenkomst, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na 30 dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de ondernemer geen invloed heeft.
Artikel 11 - De prijs
11.1 De prijzen van de aangeboden producten en/of diensten zijn inclusief btw.
Artikel 12 - Nakoming en extra garantie
12.1 De ondernemer staat ervoor in dat de producten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
12.2 Eventuele door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte garanties doen niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
12.3 Extra garantie, zoals een fabrieksgarantie, doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
12.4 Indien het afgeleverde product niet aan de overeenkomst beantwoordt, dan dient de consument de ondernemer binnen een redelijke termijn nadat hij het gebrek heeft ontdekt, schriftelijk via e-mail op de hoogte te stellen.
12.5 De consument dient de ondernemer in de gelegenheid te stellen het gebrek te onderzoeken.
12.6 Indien vaststaat dat een product gebrekkig is en tijdig is gereclameerd, zal de ondernemer het gebrekkige product binnen een redelijke termijn na ontvangst daarvan dan wel, indien retournering redelijkerwijze niet mogelijk is, schriftelijk gemeld, vervangen of zorgdragen voor herstel daarvan.
12.7 Indien nakoming van de overeenkomst niet blijvend onmogelijk is, kan de ondernemer ervoor kiezen het product te vervangen of te herstellen. De consument heeft in dat geval het recht de overeenkomst te ontbinden.
12.8 Aansprakelijkheid voor enige schade als gevolg van gebreken in geleverde producten is beperkt tot het bedrag dat de consument voor het product heeft betaald.
12.9 In afwijking van het vorige lid kan de aansprakelijkheid van de ondernemer jegens de consument nooit meer bedragen dan het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de aansprakelijkheidsverzekering van de ondernemer wordt uitbetaald.
12.10 Onverminderd het bovenstaande blijft de ondernemer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door opzet of grove schuld van de ondernemer, diens leidinggevende ondergeschikten of door hen ingeschakelde derden.
12.11 Deze garantie geldt niet indien:
- a) de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
- b) de geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of gebruiksaanwijzing op de verpakking;
- c) de ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.
Artikel 13 - Levering en uitvoering
13.1 De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling van aanvragen tot verlening van diensten.
13.2 Als plaats van levering geldt het adres dat de consument aan de ondernemer kenbaar heeft gemaakt.
13.3 Met inachtneming van hetgeen hierover in Artikel 4 van deze algemene voorwaarden is vermeld, zal de ondernemer geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een langere leveringstermijn is afgesproken. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De consument heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.
13.4 Na ontbinding conform het vorige lid zal de ondernemer het bedrag dat de consument betaald heeft onverwijld terugbetalen.
13.5 Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
13.6 Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten die worden teruggezonden naar de ondernemer, berust bij de consument tot het moment van ontvangst door de ondernemer.
13.7 Bij leveringen in het buitenland kunnen afwijkende voorwaarden gelden.
13.8 Indien de levering hetzij door (tijdelijk) niet in voorraad zijn, hetzij om andere redenen vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. In dat geval heeft de consument het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden.
13.9 Indien levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk bij de bezorging zal op duidelijke en begrijpelijke wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
13.10 Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de consument of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
Artikel 15 - Betaling
5.1 Voor zover niet anders is bepaald in de overeenkomst of aanvullende voorwaarden, dienen de door de consument verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen na het ingaan van de bedenktermijn als bedoeld in Artikel 6 lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verlenen van een dienst, vangt deze termijn aan nadat de consument de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
15.2
Bij de verkoop van producten aan consumenten mag de consument in algemene voorwaarden nimmer verplicht worden tot vooruitbetaling van meer dan 50%. Wanneer vooruitbetaling is bedongen, kan de consument geen enkel recht doen gelden aangaande de uitvoering van de desbetreffende bestelling of dienst(en), alvorens de bedongen vooruitbetaling heeft plaatsgevonden.
15.3 De consument heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
15.4
Indien de consument niet tijdig aan zijn betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij door de ondernemer is gewezen op de te late betaling en de ondernemer de consument een termijn van 14 dagen heeft gegund om alsnog aan zijn betalingsverplichtingen te voldoen, na het uitblijven van betaling binnen deze 14-dagen-termijn, over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd en is de ondernemer gerechtigd de door hem gemaakte buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Deze incassokosten bedragen maximaal: 15% over openstaande bedragen tot € 2.500,=; 10% over de daaropvolgende € 2.500,= en 5% over de volgende € 5.000,= met een minimum van € 40,=. De ondernemer kan ten voordele van de consument afwijken van genoemde bedragen en percentages.
Artikel 16 - Klachtenregeling
16.1 Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen bekwame tijd, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer.
Artikel 17 - Eigendomsvoorbehoud
17.1 Geleverde producten blijven eigendom van de ondernemer totdat de consument alle verplichtingen uit de met de ondernemer gesloten overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.
17.2 Het eigendom gaat pas over op de consument wanneer deze aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Het risico ter zake van de producten gaat reeds op het moment van de aflevering op de consument over.
17.3 Indien de consument de geleverde producten doorverkoopt, is hij gehouden de eigendom daarvan voor te behouden totdat ook de eindafnemer aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.